donderdag 30 juli 2015

Geestelijk leiderschap.


Het gaat bij leiden niet om iets weten, de kennis maakt opgeblazen. (1 Kor 8:1) Ook het idee dat zodra iemand op een positie komt hij of zij instant wijsheid van God ontvangt is niet bijbels. We zien dat de kennis van Mozes (wat hij in Egypte geleerd heeft) hem niet tot leiderschap bracht. En Jozef heeft zijn kennis van leiderschap en inzicht niet plotseling ontvangen toen hij de positie kreeg van onderkoning. Hij bezat de ervaring en inzicht van leidinggeven al voor die tijd.

Leiden en onderwijzen zijn eigenschappen en gaven die God ontwikkeld in een leven door omstandigheden en situaties. Hier kan kennis wel een onderdeel van zijn (zoals bij Mozes) maar dat is niet doorslaggevend. En ook een zwaar leven of bepaalde ervaring (zoals bij Jozef) is geen garantie dat iemand een goede leider is/wordt.

Ook het in het nieuwe testament lezen we hierover. We zien bij Petrus dat hij een arbeiders verleden heeft met weinig kennis (Mark 1:16). Maar als we zijn brieven lezen en wat hij predikt (in Handelingen 2) wordt ons duidelijk dat hij het onderwijs van Christus zeer ter harte heeft genomen. Toch is het niet zijn arbeidsverleden, zijn kennis of geestelijke status (als discipel) die hem tot leider gemaakt hebben maar zijn geloof in Christus, het onderwijs van Christus en de werking van de Heilige Geest door hem heen. Hij is door God geroepen en onderwezen, en de Heilige Geest geeft hem inzicht daaruit komt ook de autoriteit van Petrus voort.

En de apostelen en de ouderlingen kwamen bijeen om deze zaak te bezien. En toen daarover een heftige woordenstrijd ontstond, stond Petrus op en zei tegen hen: Mannenbroeders, u weet dat God lang geleden onder ons mij uitgekozen heeft, zodat de heidenen uit mijn mond het woord van het Evangelie zouden horen, en zouden geloven. En God, de Kenner van de harten, heeft getuigenis aan hen gegeven door hun de Heilige Geest te geven, evenals aan ons; en Hij heeft geen onderscheid gemaakt tussen ons en hen, en heeft hun hart door het geloof gereinigd. Welnu dan, waarom verzoekt u God door een juk op de hals van de discipelen te leggen dat onze vaderen en ook wij niet hebben kunnen dragen? Maar wij geloven door de genade van de Heere Jezus Christus op dezelfde wijze zalig te worden als ook zij. En heel de menigte zweeg, en zij hoorden Barnabas en Paulus vertellen wat voor grote tekenen en wonderen God door hen onder de heidenen gedaan had. Hand 15:6-12

Paulus was fanatiek en daardoor op weg om leider te worden binnen zijn Farizeeër gemeenschap. Hij had alle kennis maar daar heeft hij volledig afstand van gedaan. (Fil 3:8) Want zijn kennis was onvolkomen en opgeblazen. Toch is deze kennis door God gebruikt in zijn leiderschap. We zien in zijn brieven hoe Paulus geleerd heeft te instrueren en redeneren. En ook hoe hij bruggen slaat tussen de cultuur waarin ze leven en hoe God wil hoe mensen daar mee omgaan .

Ben ik dan uw vijand geworden door u de waarheid te zeggen? Zij beijveren zich niet met goede bedoelingen voor u, maar zij willen ons uitsluiten, opdat u zich voor hen zou beijveren. Nu is zich te beijveren voor het goede altijd goed, en niet alleen als ik bij u ben,mijn lieve kinderen, van wie ik opnieuw in barensnood ben totdat Christus gestalte in u krijgt. Gal 4:16-19

Beiden hebben een hart voor een gezonde gemeenschap en ze hebben daar alles voor over. En beiden staan ze voor wat ze geloven en het inzicht dat ze van God ontvangen hebben.

Verder kijken dan een lijstje

Een opziener nu moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, beheerst, bezonnen, eerbaar, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen, niet verslaafd aan wijn, niet vechtlustig, niet uit op schandelijke winst, maar welwillend, niet strijdlustig en zonder geldzucht. Hij moet goed leiding geven aan zijn eigen huis, zijn kinderen onderdanig houden, in alle waardigheid.1 Tim 3: 2-4
Een leider door God gegeven heeft eigenschappen die we allemaal op kunnen dreunen als we ooit hebben bestudeerd hoe opzieners/oudsten moeten zijn. Juist die kennis kan heel erg aan de oppervlakte blijven. Het zijn woorden die we makkelijk invullen naar ons eigen idee erover. Of die vorm krijgen binnen de eigen kerk-cultuur.

Zo wordt betrouwbaar: 'altijd aanwezig bij elke kerkdienst'.
En geen ruzie maken wordt 'niet kritisch op de leiders zijn'.
Beheerst wordt een soort 'minzame deugdzaamheid'.
Heilig wordt 'alle kerk-regels volgen'
Onderwijzen wordt 'belangrijke bijbelteksten op kunnen dreunen' en/of 'vaak getuigen'.

Een valkuil is in evangelisch, pinkster- en charismatische gemeenten is dat iemand som uiterlijk veel geestelijk vertoon kan hebben maar toch niet vanuit Gods Geest handelt. Dan horen we geestelijk woorden zonder inhoud zonder kracht. (2 Tim 3:5)

Wie opgroeit in een christelijke evangelische gemeenschap weet dat ook deze gemeenschap zijn eigen taal heeft (zoals de 'tale Kanaäns'). Zo is iemand 'helemaal in de Heer' of 'diep geestelijk bezig' maar als we kijken in de bijbel vinden we dit helemaal niet terug. Elke generatie en gemeenschap heeft nou eenmaal zijn eigen cultuur ontwikkeld, zo ook de evangelische gemeenten. En dus kan het dan gebeuren dat je van leiders geestelijke taal hoort en er toch werkelijk geestelijk leven mist (lees: ze zijn in het vlees bezig Rom 8:5).

Veel Opwekking zingen maakt iemand niet geestelijk, net zo min als veel Johannes de Heer liederen zingen. In tongen spreken of veel bidden kunnen ook heel gemakkelijk gebruikt worden om aanspraak te maken op 'geestelijk bezig zijn' terwijl het gebrek aan visie en Gods leiding kan verbergen. Een positie als schoonmaker in de kerk of jeugdleider geeft je niet automatisch het etiket dat je met geestelijk inzicht kunt handelen. Net zo min hoe vaak je getuigenis geeft of dat je ook de gebedsbijeenkomsten bezoekt. Het doen van geestelijke dingen staat niet gelijk aan het hebben van geestelijk leven en dat zien we het duidelijkst als Jezus het leiderschap aanspreekt van Zijn tijd.

Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u bent als de witgepleisterde graven, die vanbuiten wel mooi lijken, maar vanbinnen zijn ze vol doodsbeenderen en allerlei onreinheid.Mat 23:27

God kijkt echter naar het hart en hij ziet wie van harte God en de gemeenschap liefheeft ja, zo liefheeft dat hij wil sterven aan zichzelf. Wie dit in het midden van alle kenmerken van oudsten en leiders plaatst ziet dat de autoriteit verschuift van menselijk respect naar geestelijk dienen. Geestelijk leiderschap kan weerstand oproepen bij vleselijke mensen. Vleselijke mensen zoeken uiterlijke kenmerken in een leider. Ze zoeken geestelijke spierballen, uiterlijk geestelijk vertoon. Zoals Samuel in eerste instantie zocht bij de zonen van Isaï. (1 Sam 16:6,7)

Een hart voor Gods gemeenschap hebben betekend dat je als leider lijdt als de gemeenschap lijdt. Je wil er alles aan doen om waarheid te brengen waar de leugen regeert. En om licht te brengen waar mensen in het donker rondwandelen. Je draagt olie met je mee om wonden te verbinden, de olie van Gods Geest. Ten allen tijd ben je bereid om verantwoording te dragen voor de gemeenschap.

Verantwoording betekent dat je staat voor wat je doet. Je spreekt niet alleen over betrouwbaar zijn of getrouw in kleine dingen. Nee je bent getrouw in kleine dingen. Het is niet zo dat je vandaag tegen Karel zegt dat je het volledig met zijn visie voor pastorale zorg eens bent en vervolgens de volgende dag tegen Jolanda (die een hele andere mening heeft) zegt dat haar mening ook goed is. Betrouwbaar en verantwoordelijkheid laten altijd iemand in een rechte lijn lopen. Het zorgt ervoor dat de communicatie duidelijk is. Als iemand leugens zou spreken zou dat direct opvallen maar als iemand zich op de vlakte houd en nuance verschillen aanbrengt en zo gladjes overal langs glipt dan valt dat niet direct op. Maar dit is wel een eigenschap die God niet welgevallig is. God handelt open en eerlijk en spreekt niet met 2 monden en dat verwacht Hij ook van zijn dienaren. (1 Tim 3:8) Mensen moeten weten waar je voor staat als leider. Je bent een voorbeeld voor de gemeenschap in de inzicht die je hebt over wat er in de gemeenschap gebeurd net zoals Petrus en Paulus. En je kun net als hen het uitleggen en richting geven.

Wie naar de Heilige Geest handelt laat Zijn vruchten zien (Gal 5:22) en ze zijn in staat te onderscheiden wat belangrijk is (Fil 1:10) en wat Gods wil is (Rom 12:2) en daarnaar ook geestelijk te handelen door te bemoedigen (1 Thes 5:14) te vermanen (1 Tim 4:13) en op te bouwen (1 Thes 5:11).

Ze zijn als Nehemia die met behuilde ogen bij de k(K)oning komen als Jeruzalem (de gemeenschap van christenen) in puin ligt. En zijn bereid op de bres (zwakke plek) te gaan staan als Ezechiel en te roepen waar de vijand binnenkomt. Als Jeremia roepen ze op niet naar Egypte (het vlees) te vertrekken maar Gods leiding te volgen. Zoals David maken ze plannen voor de opbouw van het geestelijk huis (kerkgemeenschap). Net als Paulus maken ze geestelijke zonen (en dochters) die ze stimuleren/begeleiden om zelf leiders te worden.

Ze hebben empathie, daadkracht, geestelijke visie en inzicht.
Dat is geestelijk leiderschap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten